Tass & Tyg

om livet med tre barn, en nakenhund & massa hundkläder

Sy blöjfodral

Kategori: Barn & baby saker

I morse när jag vaknade hade Tuss tagit blöjfodrals frågan i egna händer...

Där i min benända låg vääärldenas finaste blöjfodral.

Hon hade uttgått från mitt mönster men "fixat till" det i stil och storlek.



Min nya uppgift blev att Klippa ut blöjfodral, så Tuss kunde sy ett par till.



De här delarna behöver man.

Delen till vänster är i grunden rektangulärt med måtten 26*20 cm.
Den övre delen är locket på blöjfodralet. Man kan göra det lite i vilken form & mått man vill.
Jag valde att göra den lika bred som övriga påsen (20 cm) och i den här formen - det ska vara två bitar tyg formade som locket, som sitter fast i spetsen och sedan viks ihop till ett lock i två lager tyg.

Delen till höger är en rektangel på 26*20 cm

Den lång konstiga delen till vänster, skall man klippa ut EN av i yttertyget (det mönstrade).
Klipp också en av den andra formen i yttertyget.

Innertyget / fodret ska klippas i två av de kvadratiska formerna.


SY SÅ HÄR:
1) sicksacka överst på locket.
2) Vänd locket räta mot räta, sy båda sidorna, klipp smalt,sick sacka kanterna.
3) Lägg den mönstrade(tyget som skall vara utsida) räta mot räta med den långa delen med lock. Sy runt från sida till  
    sida, men lämna ca 1 cm öppet på var sida upp till.
4) klipp smalt och sick sacka, ej där det är öppet.
5) om du vill så sy av kanterna i botten av påsen.
6) vänd påsen så du har rätsidan ut, gäller även locket, pressa locket med strykjärn och sy en stickning runt om.
7) Sicsacka den ena foderdelen upp till.
8) Lägg foderdelarna räta mot räta, sy ihop, ta här ½cm extra sömsmån på var sida, men lämna en cm öppet på var sida
    upp till. Klipp smalt, sick sacka.
9) om du vill så sy av kanterna i botten av påsen.
10) Lägg foderpåsen räta mot räta med den andra påsen. Sy ihop dem upp till fram till. (ej locksidan)
11) Vänd foderpåsen genom hålet som är vid locksidan. stoppa foder påsen i den andra.
12) Sy fast foder påsen upp till i locket.
13) Sy fast kardborreband på locket och påsen.

Är det något i beskrivningen som är oklart/svårt så skriv en kommentar och fråga - så svarar jag i kommentarer så alla kan se, ifall fler har samma problem.

KOMMENTARER:

  • Tuss säger:
    2008-09-25 | 14:17:22
    Bloggadress: http://lillaalba.blogg.se/

    hej tack för att du skapat en blogg åt mig.



  • Liz säger:
    2010-03-08 | 22:16:53

    hej, gilalr verkligen fodralet!! Du har inte funderat på att göra en tutorial med bilder? Personligen har jag lite svårt att fatta och finner det lättare om jag ser hur du gör... Han en fin dag!!

  • Anna säger:
    2011-05-12 | 11:05:14

    Hej,



    såg ditt fina blöjfodral och tänkte sy ett eget. Men du skriver att några bitar ska vara kvadratiska vilka mått är det då?



    TAck för att du la ut ditt mönster!

  • erika säger:
    2011-05-13 | 00:36:40

    Kommer tyvärr inte ihåg måtten längre, det är ett bra tag sedan jag hade blöjbarn :(

Kommentera inlägget här: