Tass & Tyg

om livet med tre barn, en nakenhund & massa hundkläder

ANKA

Kategori: Övrigt


(inte en anka men åtminstonde ett fjäderfä!)


ANKA var ett av min dotters första ord.
Kanske inte så konstigt eftersom vi köper minst två nya bröd varje dag och matar ankorna med (ja även grova sorter med mycket korn i som är nyttigt för ankmagar & på höst och vinter blir det solrosfrön).

De senaste dagarna har jag dock insett at min ank-intresse, för att inte tala om kärleken till våra gräsänder i parken har blivit lite.. abnormal. Lite utöver det vanliga, lite halvläskigt. Hel creapy! (nästan som 90-tals nostalgi-bajsmannen men ändå inte ens hälften så äckligt!!)

Ankorna har fått namn, jag känner till deras egenskaper, känner igen dem, inte alla men många... vet hur de vill ha brödbitarna (vissa vill fånga i näbb andra vill ha dem kastade strax framför sig, några vill helst ta ur handen, vissa biter hårt andra tar fint) osv.
Om en av mina favoritankor inte dyker upp blir jag orolig, helst om det är någon av de som haltar.
Just nu är dock "Rugga" borta, men hon kommer nog snart tillbaka.

Gräsändor kan bli mer än 25 år gamla! Lever ofta med en partner hela livet eller många många år (helst de som inte flyttar över vintern). Det finns en anka som observerats i ett reservat, han levde ensam i 11 år! efter hans fru dog, efter alla de åren hittade han en ny kärlek - hur romantiskt är inte det?

Nåja, jag har kommit på lösningen på mitt problem! Jag ska setill att Fröken Tuss bosätter sig på ett sådant sätt att jag kan ha TRE stolta TAMANKOR där!

Hur underbart vorre inte det? Jag blir en ankivist! En ank-hobby-människa med rätt att älska ankor, prata om ankor, älta ankor & söka mig till likasinnande... är du en av dem? Spana då in detta: www.ankor.se


Ps. som ni säkert förstår kommer det snart vimla med ank-tyger & anksydda saker häromkring :) även om det här vart ett riktigt off-topic inlägg... endast passande en lördagskväll!


KOMMENTARER:

  • tuss säger:
    2009-08-30 | 01:15:48

    ..och hur skall jag kunna leva i den trädgården....med min fågelfobi



    Positivt dock att du och Alba hade varit mina ständiga besökare ...eller?



    Kram på er

Kommentera inlägget här: