Tass & Tyg

om livet med tre barn, en nakenhund & massa hundkläder

Att rita ett eget mönster - från start!

Kategori:

Idag hade jag bestämt mig för at rita ett mönster!
En overall i storlek 30 cm, smalare passform.
Passande Tosca, tight åt henne på bredden då hon är lite knubbig för att vara kinesblandning, trots allt!

Det var nämligen meningen att jag skulle vara barnfri idag, det blev inte riktigt så :) men har man bestämt sig för att rita mönster så har man!

Det börjar med att man väljer ut ett stort tygstycke som man känner att man vill klippa i, klippa mycket, riktigt slösa på!



Jag valde en av de zebramönstrade gardinerna jag köpt på loppis för 25 kr.

Och började klippa runt, bebis valde att en del av hennes djur, hästen, hunden och ankan skulle vara med på ett hörn!

Också klipper man ut ryggstycke armar och ben och mage, efter vovvens kropp...


Undertiden måste voven sitta & stå fint, man trocklar eller latar sig och springer fram å tillbaka o syr med stora stygn ihop tygbitarna, en efter en.

Sedan ser man vart mönstret sitter lite för tight eller för brett, sprätter upp, klipper om, syr om overallen, gång på gång tills man är nöjd.

Då sprättar man åter igen upp alla delarna, som nu är grunden till det nya mönstret!



Efter de tygbitarna man gjort sin första overall klipper man sedan ut nya tygbitar, i rätt sorts tyg, som i det här fallet är fleece. Så syr man ihop dem till en overall - woooaalaa det nya mönstret är klart!

Muddar sätter jag på allra sist, och det är bara fyrkantiga bitar, så det är inget svårt alls.
De ska jag sy på strax!

Och strax efter strax har jag fotat den färdiga nya overallen, efter det nya mönstret ;)!!!

Nu är den klar!
Behövs ytterliggare några små justeringar framtill, smalna framdelen och bredda lite på ryggen.
Den är lite lång i benen för Tosca men det är för hon är lägre i mankhöjd än vanliga kines-tikar :), lite bredare än overallen är nu kan nog ändå ryggstycket bli utan att bli fööör brett för riktiga kinesflickor :)


NATTI!


KOMMENTARER:

  • camilla säger:
    2010-03-08 | 11:30:52

    Hej jag tyckte dina kläder är jättefina som du syr till dina hundar.

    Jag hittar inte mönster någonstans jag undrar´om jag skulle kunna få köpa detta mönster av dig .

    Min stora flicka på 24 år har skaffat sig en mini hund.så jag har nästan blivit "mormor" haha.

    MvH Camilla

Kommentera inlägget här: