Tass & Tyg

om livet med tre barn, en nakenhund & massa hundkläder

Sy sele, sista delen!

Kategori: Sy & Sömnad

Sådär, kantbandet är färdigt och nu ska tygbiten sys ihop, till en sele.

Sy ihop sidorna, som pilarna pekar på.



Sätt magstycket, det mindre stycket utanför...



Såhär, sy alltså där jag håller tummen :)

Nu ser insidan ut såhär,


Ser ni de oranga pilarna? De pekar på "tamparna".
Nu är det dessa tampar vi ska koncentrera oss på :)

På den ena tampen ska det på utsidan sys på en bit kardborrband, hane.
På den andra tampen, på insidan, ska det sys på en bot kardborrband, hona.



Nu behöver du en bit nylonband, 2 svetsade d-ringar och ett snäppspänne.


Jag hade tyvärr inget 20mm rött nylonband hemma, så jag valde att klippa sönder två små halsband på 10mm.

Det ser nästan bäst ut med 20 mm, det får det bli på nästa sele. (säljer det även i shoppen litentass.com , bland de andra tillverka själv grejerna).

Glöm inte att bränna kanterna på nylonabndet med en tändare/sticka, annars trådar det upp sig.

Klipp nylonabdet i 2 bitar, ca 10 cm vardera.





Trä den ena biten sådär, och sy på ovanför karborrknäppet.



den andra sidan ska träs och sys på sähär:




Wooaalaa sele klar!



Hoppas ni sytt alla sömmar ordentligt och några gånger, det ska trots allt hålla en liten vilde! :)
Om inte så kan ni ju alltid börja om ;)


Så hur blev selen på?


















KOMMENTARER:

  • Jessika Linder säger:
    2009-09-10 | 17:12:19

    Hej!



    Ville bara säga att jag tyckte selen blev jättefin, ska kanske prova designen till min lilla hund :)

  • erika säger:
    2009-09-10 | 20:18:59

    Tack så mycket.

    Sparar du ner första bilden där man ser tygstycket kan man kopiera det i en kopiater, prova dig fram i olika antal %.

    Är hunden mindre än 43 cm i bröstomkrets kan måtten vara kortare än de angivna :) Typ om hunden är 35 cm i bröstomkrets kan man testa ha det undre vågräta måttet på ca 40 cm. Borde väl ligga på runt 5-600% kaaanske :) får kolla mer på det...

  • hana_caena säger:
    2009-09-10 | 23:45:03
    Bloggadress: http://www.10kvdrat.blogspot.com

    Tack för instruktionerna!

    Jätteroligt att läsa!



    Ska nog prova när jag fått fram min symaskin.. den står i flyttlådan fortfarande

  • www.syfroken.se säger:
    2010-01-05 | 14:51:40
    Bloggadress: http://www.syfroken.se

    Tack för mönstret!

    Detta måste provas så småningom.

    Jag hämtade en lite valp härom dagen som fryser som en tok i denna kylan. Så jag har sytt 2 täcken, men en sele är ju perfekt senare till våren!

    Tackar!

  • Therese säger:
    2010-07-30 | 16:45:27
    Bloggadress: http://lobelia.bloggplatsen.se

    Vilken bra sida, ska testa sy en sele! Vet du hur man syr en hundklänning så du kan dela med dig av det? :)

  • Elin säger:
    2012-09-15 | 13:49:18
    Bloggadress: http://Www.fluffmonster.blogg.se

    Snyggt!!!!

Kommentera inlägget här: