Tass & Tyg

om livet med tre barn, en nakenhund & massa hundkläder

Civilisation?

Kategori: Övrigt

Läste på aftonbladet att det diskuteras hurvida alla fägelsestraff ska vara tidsbestämda, vilket livstid uppenbarligen inte är idag.
Jag kan hålla med om det, OM överträdelser och olagligt beteende inne i anstallterna ökade straffet ytterligare.

Slutcitatet lät:

"Ett bra mått på civilisation är vår förmåga att visa humanitet gentemot dem vi avskyr mest."

På ett sätt kan jag hålla med, men att tolka det som att en person kan få max 30 års fängelse är ju inte riktigt klokt! Helst eftersom vad jag förstår man inte kan få nya straff för de lagöverträdelser man gör i fängelset?

Att ens placera folk som t.ex mördat och lemlestat små barn i fängelse är väl så humant man någonsin borde dra det. Att släppa ut människor som vid ett eller flera tillfällen fullkomligt saknat allt vad humanitet och mänsklighet är, är ju att utsätta oskylda för risken att utsättas för total omänskilighet. Ett beslut som inte är humant tycker jag!

Som jag ser det är det mycket bättre att tio mördare/pedofiler sitter 200 år för länge i fängelset än att en enda oskyldig mördas/skadas av en som är för tidigt frisläpt.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13106228.ab



KOMMENTARER:

  • tuss säger:
    2011-05-31 | 17:11:56

    håller med

Kommentera inlägget här: