Tass & Tyg

om livet med tre barn, en nakenhund & massa hundkläder

Projekt sy om kläder

Kategori:

Idag köpte jag en klänning för 100 kr.
Den är för stor.
Den är jättesnygg över bysten & matterialet (jeans) är såå snyggt!



MEN
(the but)
.. den är lixom veckan och står nästan rakt ut precis under brösten.
Som om jag hade en jättestor bulle i ugnen att dölja.
För att undvika pinsamma konfrontationer och få än mer komplex över mitt vinterisoleringshölje... så ska jag sy om klänningen.

Mitt mål är att få en kjol och en topp - varav inget av plaggen liknar mammakläder!

Det är faktiskt ett riktigt vanligt problem att klänningar är skapade sådär, så det strax under brösten veckas och står ut.. mer eller mindre.
Det gynnar kanske de som är tunna upptill och större nedtill.. men min kroppsform.. sådär lite lagom välgödd överallt.. gynnar det synnerligen INTE!


Steg 1
Klippa av klänningen på mitten





Jag sprättade upp vecken framtill och baktill, klippte bort allt veckat tyg och sydde ihop veck-fritt.

Måste bara strykas också :)

Jag smalade på sidorna, på 4 ställen fram, två baktill men inget rakt i mitten, blir så lätt snett då.



Sen sydde jag zick zack nedtill och en kanal.



Genom kanalen trädde jag ett gummiband.
Detta för att trots insyningar va den vid nedtill, jag vill plagget ska sitta på kroppen, inte fladdra runt den...

Och sen klar!






Kjolen får bli klar imorgon! Toppen blev jättefin :)

KOMMENTARER:

  • tuss säger:
    2010-02-23 | 02:00:08

    duktiga du så himla snyggt

  • Mumriken (Lasse) säger:
    2010-02-23 | 11:08:53
    Bloggadress: http://mumriken.wordpress.com/

    Väldigt bra ide... och mycket snyggare än hur såna klänningar ofta ser ut... :)

  • erika säger:
    2010-02-23 | 12:03:46

    Älskar när ni fjäskar för mej ;)

  • Caena säger:
    2010-02-24 | 00:22:07
    Bloggadress: http://www.10kvadrat.blogspot.com

    verkligen, bra jobbat!

Kommentera inlägget här: